Hadith riwayat Attirmidzi (Disahihkan oleh Al-Albani)

عن عبد الله ابن مسعود
قال النبي: ما لي وللدنيا، ما أنا في الدنيا
إلا كراكب استظل تحت شجرة، ثم راح وتركها


Tiadalah bagiku dan bagi dunia, di mana tiadalah aku di dunia ini melainkan seolah-olah seorang penunggang (Musafir) yang singgah berteduh di bawah sepohon pokok, kemudian dia beredar pulang dan meninggalkannya

Terselak kain, nampak aurat

Kalau hari dulu, kita tengok wanita bertudung sebab syariat,
tapi sekarang wanita lilit kain sekadar fesyen tutup kepala,
biar bonjolan terlebih keluar, goyangan pinggul gaya inul pun tidak mengapa,
kalau secebis kain berwarna warni di letak atas kepala,
itu lah persepsi bodoh rakyat melayu Islam di negara kita,
tapi kadang-kadang, kalau kita toleh ke sebelah negara pak arab,
ada juga yang berperangai seperti kita,
pendek kata, rambut sama hitam, kulit lain-lain,
hati tunggang terbalik, iman hancur lebur, punah ranah,
tutup aurat bukan permainan kanak-kanak belum baligh,
tapi kewajipan yang mesti di fahami dan diamalkan,
tambahan bagi kaum hawa,
aurat tu yang mana satu, wajib dapat beza,
tudung sebahagian daripada menutup aurat,
tutup lengan sebahagian daripada menutup aurat,
tak jadi kalau minah bertenggek di tepi pantai sambil berjalan ala-ala cat-walk,
kita tak boleh kata macam itu punya perangai, tutup aurat!
walaupun semua badan dilitupi kain sampai nak tengok jalan pun tak boleh,
bila pakai elok, tak semestinya tutup aurat,
tutup aurat ni, pakai macam mana syariat ajar,
tutup aurat, serta jaga tangan, jangan merayap ke kulit bukan muhrim,
jalan penuh dengan sopan santun,
tidak gopoh sehingga menampakkan lebihan-lebihan dan goyangan tertentu,
macam itu lah muslimah solehah yang bakal menghiasi taman syurga di akhirat kelak,
suami, lelaki melihat pun sejuk sampai ke urat,
tak lah sampai bergelora jantung melihat keterbukaan sana sini,
aman dunia, tenang daripada maksiat,
gejala rogol pun kurang,
buang bayi pun tak banyak,
semakin hari kalau syariat dikibarkan di setiap hati orang Islam,
selamat dunia daripada ancaman akhlaq tercela,
sejuk mata memandang,
Qrratu A'yun kita doakan, isya Allah, menjadi realiti suatu hari nanti,
amin, ya Rahman ya ghaffarazzanbi..

1 comments:
gravatar
Al Quds Travel said...
December 4, 2009 at 9:41 PM  

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun RM999.00 untuk Pakej Umrah

Post a Comment